Ce trebuie sa stim despre colesterol

Colesterolul este un tip de grasime prezent in toate celulele corpului si ale carui functii sunt necesare pentru functionarea optima a organismului. Cu toate acestea, spre deosebire de grasime, colesterolul nu poate fi eliminat prin exercitii fizice.

Colesterolul provine din 2 surse:

  • 75% este fabricat in ficat, in special din grasimile alimentare;
  • 25% provine direct din alimente (se gaseste in produse de origine animala, de exemplu in carne, peste, oua) si produse lactate cu continut ridicat de grasimi.

Printre principalele functii ale colesterolului se numara formarea acizilor biliari care sunt responsabili pentru digestia grasimilor. In plus, colesterolul are legatura cu formarea hormonilor sexuali si tiroidieni determinati.

Totusi, desi colesterolul este necesar pentru buna functionare a mai multor organe, el se poate transforma intr-un dusman pentru sanatate atunci cand nu este tinut sub control. Marea problema este ca multe persoane nu sunt constiente ca au un nivel ridicat de colesterol, deoarece este greu de detectat din cauza lipsei de simptome. In consecinta, pot aparea probleme serioase la nivelul ficatului si sistemului cardiovascular. De exemplu, exista un risc crescut de a dezvolta ateroscleroza, o boala care implica acumularea de colesterol si alte lipide in exces pe peretii arteriali, provocand astfel probleme in circulatia fluxului de sange catre inima.

Tipuri de colesterol

Exista doua tipuri de colesterol:

  • HDL (lipoproteine cu densitate mare sau colesterol bun) ajuta la transportul trigliceridelor la ficat, pentru excretie.
  • LDL (lipoproteine cu densitate mica sau colesterol rau) care, ajuns la un nivel crescut, duce la accidente vasculare cerebrale, cardiace, oculare.

 

Cand sa ne testam colesterolul

Toate persoanele care au peste 20 de ani trebuie sa isi dozeze lipidele din sange cel putin o data la 5 ani. Trebuie stiut faptul ca si persoanele slabe pot avea colesterolul crescut. Riscul de afectiuni cardiace poate fi evaluat printr-un test de colesterol. Pentru rezultate elocvente, inainte de a va face testul de colesterol, deci inainte de recoltarea probelor de sange, nu trebuie sa mancati nimic timp de 9 – 12 ore si sa beti doar apa. Valorile normale ale colesterolului pentru fiecare persoana in parte trebuie individualizate in functie de de varsta, factorii de risc asociati, precum si de bolile de care sufera fiecare persoana respectiva. Nu exista o singura valoare normala a lipidelor din sange. In general, se considera ca pentru adulti valorile optime ale grasimilor in sange sunt:

  • Colesterolul total nu trebuie sa depaseasca valoarea de 200 mg/dl, cu exceptia cazului in care nivelul HDL este ridicat.
  • LDL trebuie sa fie mai mic de 130 mg / dl.
  • HDL trebuie sa fie de 35 mg / dl sau mai mare.
  • Persoanele cu varsta sub 30 de ani trebuie sa tinteasca pentru un colesterol total mai mic de 180 mg/dl.

Trigliceridele si colesterolul

Analizele de laborator determina pe langa nivelul de colesterol si pe cel de trigliceride din sange. Intre cele doua tipuri de grasimi (trigliceride si colesterol), exista o relatie de interdependenta: desi nivelul ridicat al unuia nu implica in mod obligatoriu cantitati crescute din celalalt; scaderea continutului de trigliceride pare a ajuta la reducerea nivelului de colesterol.

Trigliceridele sunt lipide mai simple care intra in compozitia grasimilor si au rol energetic. Cresterea lor este determinata de aceleasi cauze care produc si cresterea nivelului de lipide, respectiv a colesterolului total, dar trigliceridele in exces prezinta un risc mult mai mare pentru sclerozarea arterelor. Vestea buna este ca cele mai multe persoane isi pot regla nivelul trigliceridelor daca fac modificari la alimentatie si suficiente exercitii fizice. Valorile normale ale trigliceridelor se incadreaza intre 50-150 mg/100 ml.

Excesul de grasimi creste riscul aparitiei bolilor de inima

Grasimile daunatoare sanatatii sunt grasimile saturate, cele hidrogenate si grasimile nesaturate trans. Excesul lor in alimentatie creste riscul aparitiei bolilor cardiovasculare, prin cresterea colesterolului total si a LDL-colesterolului (colesterolul „rau”). Grasimile saturate se gasesc in produsele de origine animala precum carnea de porc, miel, pielita de la pui/curcan, unt, lapte integral, branzeturi grase. Alte alimente bogate in grasimi saturate sunt uleiul de cocos, de palmier si alte uleiuri tropicale.

Grasimile saturate sunt responsabile pentru cresterea nivelului colesterolului din sange si a riscului aparitiei unor boli coronariene. Din acest motiv se recomanda limitarea lor la maximum 10% din totalul kilocaloriilor consumate intr-o zi, adica la maximum 20 de grame pe zi pentru femei si 24 de grame pe zi pentru barbati.

Grasimile hidrogenate, acizii grasi trans (grasimi nesaturate trans) fac parte din clasa grasimilor nesaturate, dar „rele”. Se formeaza adesea in timpul procesarii industriale a alimentelor, cand unele grasimi sufera procesul denumit hidrogenare, prin care li se modifica structura chimica.

Grasimile nesaturate trans cresc colesterolul total, LDL-colesterolul si scad HDL-colesterolul. De obicei se prescurteaza si sunt trecute pe etichetele alimentelor care le contin ca TFA.

Colesterol marit (LDL). Factori de risc

Urmatorii factori pot creste riscul unei hipercolesterolemii:

  • dieta nesanatoasa – grasimile saturate, de origine animala (in special carnea rosie), dar si cele gasite in unele produse de patiserie sau biscuiti, pot creste nivelul colesterolului.
  • obezitatea – indice mare de masa corpoala
  • circumferinta taliei – peste 102 centimetri, la barbati, si peste 89 de centimetri, la femei
  • sedentarismul – creste riscurile, in timp ce sportul ajuta la cresterea colesterolului bun (HDL)
  • fumatul – deterioraza vasele de sange, facandu-le sa acumuleze depozite de grasime. De asemenea, fumatul poate scadea nivelul colesteroului bun
  • diabetul – nivelul ridicat de zahar din sange creste colesterolul rau si il scade pe cel bun

Dieta in cazul colesterolului marit (LDL)

Principala cauza a problemelor cu colesterolul o reprezinta alimentaţia nesanatoasa. Ca sa schimbati acest lucru, nu e nevoie de sacrificii exagerate. O alimentatie sanatoasa nu inseamna mancare fara gust sau regim strict. Nu trebuie sa renunţati la oua, smantana şi unt, ci doar sa aveti grija la cantitatea consumata, sa preparati mancarea sanatos şi sa folositi (unde e cazul) variantele degresate. Puteti sa mancati gustos si sa va mentineti greutatea si colesterolul in limite normale in acelasi timp, incercand sa respectati urmatoarele indicatii:

  • Consumati cat mai fructe si legume (mai ales proaspete, negatite), cereale integrale, produse pe care este scris un procent mic de grasimi;
  • Limitati aportul de grasimi din dieta, dar nu le eliminati complet;
  • Alegeti alimentele care contin grasimi nesaturate;
  • Folositi ulei de masline in loc de unt la prajire sau la salate;
  • Consumati carne de peste (somon, macrou) o data sau de doua ori pe saptamana, deoarece contine grasimi mononesaturate si acizi grasi Omega-3;
  • Reduceti consumul de bauturi racoritoare dulci (sucuri asa-zis naturale) si de sare (adaugati condimente pentru gust);
  • Beti alcool cu moderatie;
  • Mancati cat mai rar la restaurantele de tip „fast-food“

Asadar, pentru a avea un nivel optim de colesterol si o sanatate de fier incercati sa consumati mai putine alimente ce contin grasimi saturate, alcoolul trebuie consumat cu moderatie, incercati sa fiti activi fizic si sa nu deveniti supraponderali. Fumatul este un alt factor ce poate duce la cresterea cantitatii de colesterol din sange.

Un stil de viata echilibrat si o alimentatie sanatoasa sunt modurile prin care puteti avea o viata lunga si sanatoasa.

 

Sursa text: WebMD
Foto: Freepik.com

2015 © Copyright - IDS Laboratories

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.