testele de colesterol - total, ldl, hdl si trigliceride

Cu totii am auzit despre stres. Cu totii am resimtit efectele stresului asupra organismului, starii noastre de spirit si sistemului imunitar, fie ca eram preocupati de situatia financiara, fie ca aveam un deadline de respectat la serviciu ori incercam sa trecem peste o dezamagire provocata de o relatie mai putin reusita; in aceste situatii stresul ne afecteaza pe majoritatea dintre noi si, desi este cunoscut faptul ca o anumita doza de stres este benefica pentru organism, prea mult stres ne poate imbolnavi, atat mental cat si fizic.

Statisticile arata ingrijorator: tot mai multi romani sufera de pe urma stresului, unii recunosc simptomele si cauta sa se regleze emotional sau fizic, altii chiar daca le recunosc nu le dau importanta iar problemele lor se pot acutiza. Spuneau unii ca stresul este boala contemporaneitatii si ca din cauza acestuia tot mai multe persoane vor suferi – si totusi, cum ii putem recunoaste semnele prezentei lui, ce este si cum putem lupta cu stresul?

     Ce este stresul si cum ne poate acesta afecta?

Stresul este reactia psihosomatica a organismului la o anumita situatie pe care o percepem ca pe o posibila amenintare. Ati retinut nuanta – o percepem, in sensul ca acea situatie poate sa nu reprezinte o amenintare reala, ci este suficient doar ca noi sa o vedem astfel si declansam automat in organismul nostru, involuntar, o reactie chimica care este de fapt menita sa ne pregateasca pentru actiunea de a ne apara de amenintarea respectiva. Aceasta reactie la stres este strans legata de reactia „lupta sau fugi” (din engleza, joc de cuvinte, fight-or-flight), reactie care pregateste intr-un timp extrem de scurt fiinta umana sa infrunte sau sa fuga din fata primejdiei. Asa cum mentionam mai sus, stresul reprezinta, pe termen scurt, un efect benefic pentru organism pentru ca il pregateste pe acesta sa faca fata oricarei situatii. Pe termen lung insa, daca amenintarea perceputa mental nu este rezolvata intr-un timp rezonabil prin reactia „fight-or-flight”, intervin problemele: individul tinde sa transforme reactiile emotionale in emotii negative care, ne-eliberate, tin organismul sub tensiune timp indelungat, acesta practic consumandu-si in acest fel resursele energetice, totul culminand cu oboseala, starea de apatie si declansarea unor boli, unele dintre ele chiar extrem de grave.

    Care sunt semnele stresului?

Cum putem recunoaste faptul ca suntem sub influenta stresului?  Exista anumite semne, emotionale sau fizice, care ne pot spune, inainte de a fi consultati de un specialist, ca este posibil sa resimtim din plin efectele negative ale stresului.

Semnele emotionale ale stresului includ:

  • Devenim foarte usor iritabili, agitati, trecem foarte usor de la o stare la alta
  • Ne simtim coplesiti de o anumita situatie nefavorabila
  • Nu ne putem relaxa
  • Avem o parere proasta despre noi insine, ne simtim singuri, suntem depresivi
  • Ne izolam, evitand sa intalnim alte persoane

Semnele fizice ale aparitiei stresului:

  • Energie scazuta
  • Dureri de cap
  • Stomac iritabil
  • Dureri musculare
  • Dureri in piept si palpitatii ale inimii
  • Insomnii
  • Raceli si infectii repetate
  • Lipsa libidoului
  • Tremurat, transpiratie la nivelul palmelor sau sindromul maini reci
  • Gura uscata si dificultati la inghitire

    Care sunt consecintele pe termen lung ale stresului?

Daca problemele care au generat stresul nu se rezolva intr-un timp rezonabil, asa cum spuneam, se poate ajunge la declansarea sau acutizarea unor probleme grave de sanatate, cum ar fi:

  • Probleme mentale – depresie, anxietate sau tulburari de personalitate
  • Boli cardiovasculare, inclusiv hipertensiune arteriala, aritmii cardiace, infarcturi miocardice
  • Obezitate si alte tulburari alimentare
  • Disfunctii sexuale si erectile
  • Probleme dermatologice si legate de caderea parului (acnee, psoriazis, calvitie)
  • Probleme gastrointestinale

        Cum afecteaza stresul sistemul nostru imunitar?

Teoria general acceptata despre cum stresul afecteaza sistemul imunitar este ca acest lucru are loc prin  intermediul hormonului cortizol. Cand suntem stresati, corpul nostru produce mai mult cortizol, iar studiile arata ca acesta interfereaza negativ cu sistemul imunitar, intervenind scaderea imunitatii generale a persoanei afectate.

Semnele acestei scaderi nu trebuie ignorate pentru ca pot masca inceputul unor afectiuni. Asa cum aratam si mai sus, daca suferi de o stare generala de apatie, lipsa de chef sau energie, racesti tot mai des si aceste simptome sunt prezente pe o perioada mai lunga, este cazul sa investighezi mai amanuntit starea ta de sanatate.

      Cum poti afla daca sistemul tau imunitar a fost afectat de stres?

Pentru a testa rezistenta organismului nostru si starea sistemului nostru imunitar se fac o serie de analize medicale de laborator care implica doua componente: prima, hemograma cu formula leucocitara, Hb, Ht, indici si reticulocite si a doua, imunograma: imunoglobulina A, imunoglobulina E, imunoglobulina G si imunoglobulina M. Pentru ca sa nu discutam doar in termeni medicali, vom explica pe scurt fiecare dintre cele doua componente:

Hemograma cu formula leucocitara  este numaratoarea diferentiata a celulelor albe si este folosită pentru verificarea starii generale de sanatate. Acest test poate fi folosit pentru a ajuta la diagnosticarea cauzei rezultatelor anormale ale formulei leucocitare (numar prea mare sau prea mic de celule albe), efectuata in cadrul hemogramei complete. Testul poate fi folosit si pentru a ajuta la diagnosticarea şi monitorizarea unor boli si afectiuni care influenteaza unul sau mai multe tipuri de celule albe.

Aceasta testare este utila in diagnosticarea cauzei unor boli precum:

  • Infectii cauzate de bacterii, virusuri, ciuperci sau paraziti
  • Inflamatii
  • Alergii, astm
  • Tulburari ale sistemului imunitar (de exemplu, boli autoimune, deficit imunitar)
  • Leucemia
  • Sindromul mielodisplazic
  • Tulburare mieloproliferativa

Imunograma, care include:

Imunoglobulina A – anticorpii IgA se gasesc in mucoasele din zone ale corpului precum: nas, cai respiratorii, tract digestiv, urechi, ochi si vagin. Acestia protejeaza suprafetele corpului care sunt expuse la substante straine din afara. Se mai gasesc de asemenea in saliva, lacrimi si sange. Aproximativ 10-15% din anticorpii din organism sunt de tip IgA

Imunoglobulina G – anticorpii IgG se gasesc in toate fluidele corpului. Ei sunt de dimensiuni mici, dar sunt cei mai prezenti cantitativ, 75-80%. Anticorpii IgG sunt foarte importanti in lupta impotriva infectiilor bacteriene si virale. Acesta este singurul tip de anticorpi care poate traversa placenta si ajuta la protectia fatului si crearea sistemului lui imunitar.

Imunoglobulina M – anticorpii IgM sunt cei mai mari in organism. Acestia se regasesc in sange si limfa si sunt produsi primii ca raspuns la o infectie. De asemenea, IgM stimuleaza si alti anticorpi pentru a distruge substantele straine. Cantitatea de IgM din organism este de 5-10%.

Cum poti preveni sau combate problemele emotionale declansate de stres?

Specialistii recomanda o serie de activitati care sa va mentina sanatosi si intr-o forma psihica de invidiat:

  • Faceti miscare de tip cardio: aerobic, alergare, ciclism; inclusiv mersul pe jos este benefic, ca de altfel orice activitate care implica antrenarea sistemului circulator
  • Includeti pe lista dvs de activitati hobby-uri sau activitati distractive. Acestea sunt demonstrate stiintific ca reduc considerabil nivelul de stres
  • Faceti exercitii de respiratie – o serie de cel putin 5 minute de inspiratii si expiratii profunde relaxeaza sistemul nervos si astfel normalizeaza nivelul de stres resimtit de organism
  • Odihniti-va – pentru recuperare sistemul nostru nervos are nevoie de 7-8 ore de somn odihnitor; uitam de multe ori acest lucru si rezultatul este o stare de oboseala fizica si psihica ce distruge treptat rezistenta organismului prin adaugarea unui stres zilnic suplimentar.

Totusi, daca simtiti ca nu puteti trece altfel peste un eveniment neplacut, peste un deces, o despartire, o trauma psihica sau pur si simplu doriti sa discutati cu un specialist/terapeut in legatura cu o anumita situatie din viata dumneavoastra care va creaza un volum de stres caruia nu ii puteti face fata, puteti oricand sa va faceti o programare la cabinetul unui specialist. Aici, ca o precizare, pentru ca tot aniversam pe data de 10 Octombrie in fiecare an Ziua Mondiala a Sanatatii Mintale – nu ezitati sa cereti ajutor de specialitate oricand simtiti ca aveti nevoie sa va descarcati emotional sau sa va reglati anumite reactii negative cu ajutorul unui terapeut. Desi, in ultima perioada, tot mai multe persoane apeleaza cu incredere la psiholog pentru a trece peste anumite perioade dificile din viata, exista inca acea reticenta in a cere ajutor de specialitate de teama de a nu fi etichetat in cadrul colectivitatii sau cercului de prieteni. Va recomandam sa treceti peste orice asemenea gand si sa aveti in vedere, ca prioritate, sanatatea dvs, fizica si psihica – este mult mai importanta decat parerea gresita a celor care ar putea judeca alegerile dvs.

Verifica si tu acum efectele stresului asupra sistemului imunitar profitand de analizele specifice oferite in luna octombrie cu un discount de 30% doar la IDS Laboratories. Mai multe detalii aici.

Sa ne auzim cu bine!

 Sursa: Centrul Medical SPHERA

2015 © Copyright - IDS Laboratories

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.